måndag 29 februari 2016

Bönspad - aqua faba

Fryst bönspad på adzukibönor.

Tänkte bara skriva några få rader om bönspad. Jag kokar till 99% mina bönor själv och jag spar allt spad. Jag kokar bönorna, sen låter jag dem stå i kokvattnet nånstans mellan 12-24 timmar, Ifall att jag behöver spadet tidigare häller jag av det och reducerar på spisen, så att det blir mer koncentrerat.  Om jag ska baka inom några dagar spar jag det i en burk i kylen, annars häller jag upp i istärningslåda (mina tar precis 1 msk per fack) och låter stå i frysen ett dygn innan jag bryter ut istärningarna och lägger dem i en plastpåse i frysen. Väldigt bekvämt: bara att ta så många tärningar som receptet kräver matsedar ur frysen. Tänk på att bönspad funkar bäst när rumstempererat, så ta ut tärningarna i god tid!

Fryst bönspad på kikärtor.

Många roliga tips finns på Facebook-gruppen Vegan Meringue - Hits and Misses!

1 kommentar: