lördag 18 januari 2014

Tempeh

För att göra tempeh måste man få tag i sporer för att starta processen. Jag har beställt mina på eBay, men de finns att köpa på andra ställen med, t ex här. I den länken hittar man dessutom en massa annat som har med tempeh att göra.

Jag har tidigare försökt mig på att göra min egen tempeh, men då gick det åt skogen. Har inte en aning om vad som blev fel, men det började stinka och blev inte alls jämn i möglet. Så, det var bara att slänga.
Nästa försök blev på okara, istället för som förra gången med hela sojabönor, vilket jag hade läst om på Fermenteringsfixeringen. Okara är det som blir kvar när man gör sojamjölk, och gör man sin egen sojamjölk och använder det mycket, så blir det endel  okara varje vecka.

Jag gjorde min okara från 2 dl bönor. Okaran torkade jag i ugnen tills jag inte orkade vänta längre (5 timmar kanske), på 50 grader C. När massan svalnat till lite mer än kroppstemp hade jag i 0,5 msk vinäger och sedan 0,5 tsk sporer. Rörde länge och väl (felet sist kan kanske ha berott på att sporerna inte blandade sig ordentligt med bönorna) och lade sedan allt i en plastpåse, som jag placerade på min värmematta (för växter egentligen). Efter drygt 1,5 dygn hade jag en perfekt okara-tempeh:


Nu är det snart dags att göra en större sats. Sen ska jag pröva på att använda mig av lite andra baljväxter, även om sojabönan är min absoluta favorit.

Intressant om här om hur man gör tempeh i Indonesien, där tempeh ursprungligen kommer ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar