onsdag 1 januari 2014

Kombucha

Kombucha kallas ofta för svamp, men det stämmer egentligen inte. Den svampaktiga klumpen är en samling av bakterier och jästsvampar. Den färdiga drycken innehåller en massa nyttigheter, bl a probiotika. 

När jag för drygt ett år sedan fick hem min kombucha-scoby och satt igång blev jag orolig när jag såg en vit film börja växa på ytan. Jag trodde att det var någon slags mögel, men efter visst googlande visade det sig att det är så processen är: gamla "svampen" sjuker ned och en ny bildas. Det behöver inte ske varje gång man startar en ny sats har jag hört, men för mig har det gjort det hittills. 



Aktiv kombucha!

Såhär gör jag (på ett ungefär): ca 0, 5 dl socker och 2 tsk te per liter vatten. Koka vattnet och blanda i sockret. Låt teet dra i blandningen i ca 15 minuter (har du i löst te, så sila). När teet har svalnat häller jag i ca 1 dl/ l vatten av mitt gamla kombucha-te tillsammans med scobyn  (scoby = Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast) i en glasbehållare som får en luftig disktrasa över sig, fastsatt med gummisnodd. Hur fort det går är beroende på hur varmt det är i omgivningen, vid värme går det fortare. Börja smaka av efter 1 vecka. Står det för länge blir den väldigt sur. Jag har oftast mina står i 2-3 veckor.


Nu kan du dricka din kombucha, eller så kan du göra en andra fermentering. Jag gör alltid en f2, det blir så mycket godare då! Beroende på hur söt din bryggd är behövs olika mycket socker. Bakterierna behöver socker för att jobba, sen är det en smaksak hur mycket sockerråtta man är. Jag har i 0,5 -1 msk socker per liter dryck. På bilden har jag också i riven ingefära, vilket är en favorit, dadelsirap är en annan (då kanske du inte behöver något vanligt socker alls). Variationen på smak är oändlig: testa dig fram!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar