måndag 31 oktober 2016

Inte så butter kaka


Egentligen är ju inte det här nån butterkaka alls, bara formen har antagit den. Jag var sugen på vetelängd med mandelmassa i, men jag hade ingen hemma. Så, jag gjorde vad jag kunde med det jag hade hemma. Resultatet blev lite för rinnigt, så jag gjorde några tester innan jag var nöjd.

Deg:
ca 5-6 dl mjöl
2,5 dl aqua faba (går bra med växtmjölk med, tycker soja är bäst att baka på)
0,75 dl rapsolja
0,5 dl socker
1-2 tsk kardemumma
en nypa salt
ett halvt paket jäst (2 tsk torrjäst)

Fyllning:
1,5 dl socker
1 dl solrosfrön
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl linfrön
0,5 dl växtgrädde
0,5 dl rapsolja
1 msk vaniljsocker
1 krm bittermandelolja

Börja med fyllningen. Mixa fröna fint och blanda i resten. Låt stå medans du fixar degen. Värm aqua faba och olja till fingervarmt. Blanda ut jästen i lite av vätskan och blanda sedan med resten. Blanda i resten av ingredienserna. Var försiktig med mjölet så att degen inte blir för torr, Jäs degen till dubbel storlek. Kavla ut till en rektangel och bred på solrosblandningen. Rulla ihop och skär upp i ca 4 cm-bitar och lägg i stor, smörad form för butterkake-look. Grädda i nedre delen av ugnen på 200° i 20-25 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar