torsdag 15 oktober 2015

Växtmjölk-kefir


För en tid sedan fick jag mjölkkefirgryn skickade med posten, en rejäl giva på 100 gram. Vanligtvis lever ju dessa gryn på opastöriserad komjölk, men jag hade hört att det går att omvandla dem till att överleva i växtmjölk och ville testa. Första tiden blev resultatet alltid detsamma: en syrlig dryck, inte alls tjockare än vad mjölken var när jag hällde i grynen. Men så, efter tre till fyra veckor, hände det, den tjocknade! Jag kan inte säga att den är lika tjock som fil, men inte så långt ifrån.

Det viktigaste om du vill testa att göra kefir på växtmjölk är att ha i lite dadelsirap tillsammans med mjölken och grynen. Ibland köper jag färdig, ibland gör jag egen. Har inte något recept, utan mixar bara lite dadlar med vatten så det blir i konsistensen som sirap. Om du tröttnar på att göra kefir var eviga dag, kan du blanda dadelsirap i vatten och förvara kefirgrynen i det i kylen i några veckor.

Sojakefir:
1 dl sojamjölk
1 (knapp) msk kefirgryn
1 tsk dadelsirap

Häll upp i en glasburk och sätt om en kökshanduk el liknande istället för ett lock, och fäst med gummisnodd. Låt stå i 12 timmar ca. Om den skär sig (för mig skär den sig alltid), så skaka bara burken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar