lördag 19 mars 2016

Poddar jag gärna lyssnar på

Eftersom jag är ute och går långa hundpromenader varje dag har jag oftast med mig en podcast i örat. Nån gång då och då kan jag lyssna på annat, men mest  handlar det om djurrättsaktivism, mat och hälsa. Tänkte jag skulle lista mina favoriter här och varför jag gillar dem.

Vi börjar såklart med de svenska jag lyssnar på:

Veganprat
Sara och Staffan är syskon och medlemmar i aktionsgruppen Tomma burar. De diskuterar det mesta som har med veganism att göra, men skulle nog säga att det huvudsakliga är djurrätt. Jag tycker verkligen om stämningen i podden, det märks att de är tajta.

Vegan för fan
Dan Ferna reser runt mycket och intervjuar folk både i Sverige och utomlands. Skulle säga att det mest handlar om veganskt företagande i en eller annan form. Bra frågor och intressant att lyssna på för en sån som mig som aldrig reser nånstans.

Resten är från USA:

Joyful Vegan
Colleen Patrick-Goudreau's podd var den första jag lyssnade på någonsin. Jag plöjde hela arkivet, och det rekommenderar jag verkligen en nybliven vegan till att göra! Hon är väldigt duktig på att formulera sig och pratar om allt som har med en vegansk livsstil att göra.

Plant yourself
Min favoritpodd just nu! Howard Jacobson har oftast väldigt intressanta gäster och han är väldigt duktig på att ställa frågor som gör intevjuerna väl värda att lyssna på, även om det tar honom typ en minut att ställa en fråga :D

Main Street Vegan
Victoria Moran är en jätterar spirituell kvinna, duktig på att intervjua sina gäster, alltid full av energi och snälla ord.

Our hen house
Jasmine och Mariann's podcast är verkligen innehållsrikt med intervjuer, nyheter, reflektioner,
endel kärleksgnabb emellanåt(som jag bara tycker tillför lite personligare och trevligare stämning) och mycket mer.

It's all about food
Även om jag tycker att podhosten Caryn Hartglass lite för ofta sätter på sig besserwisser-koftan, så tycker jag hon är riktigt bra, skulle inte missa ett avsnitt.

Which side
Älskar att lyssna på Jordan och Jeremy. De är veganer, anarkister och ateister, vilket kommer fram väldigt mycket i podden. Skulle nog säga att jag tycker de är bäst på att intevjua av alla podd-innehavare jag lyssnar på, det är som ett samtal vänner emellan och är så sympatiska.

Big Fat Vegan Radio
Bästa signaturmelodin någonsin, blir så glad av den! Laura och Ben (ibland som Honey LaBronx) håller i podden. Ibland är den väldigt allmänt babblig och andra gånger väldigt inriktad på aktivism, oftast är den bra iallafall. Jag gillar verkligen Laura, Ben och Honey!


Vegan Warrior Princesses Attack
Callie och Nichole heter tjejerna bakom podden med det helt underbara namnet. Har nyligen börjat lyssna på den och tycker det är helt ok.

Rich Roll podcast
Rich Roll´s podcast-maskineri är något helt i klass för sig själv, väldigt proffsigt! Han är riktigt duktig på att intervjua sina gäster, ibland upp till ett par timmar, och det är intressant hela vägen. Det är ju inte en vegansk podd egentligen, men rätt många gäster är veganer eller plantbaserade.

Jami Dulaney MD Plant Based Wellness
Jami Dulaney är någon jag lyssnar rätt mycket på. Trevlig kille, men det är inte alltid jag tycker avsnitten är av intresse för mig pga av gästerna, precis som med Rich Roll's podd.

MikeyPod
Michael Harren är kompositören till bl a Our Henhouse och Big Fat Vegan Radio´s signaturmelodier. Hörde honom mellan varven bli intervjuad i dessa båda poddar, men det var inte alls många månader sedan jag i en av dem hörde att han har en alldeles egen podd. Den är absolut inte enbart en veganpodd, men utbudet av sådana avsnitt är bra.

The Vegan Feed
Här finns endel av de veganska poddarna samlade och det är lätt att hålla koll på när nya avsnitt kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar