söndag 27 mars 2016

Försök ett och två- lagrad okara

Första försöket

Jag slänger aldrig okaran som blir kvar efter sojamjölkstillverkning, så det gäller att vara påhittig med den. Bestämde mig för att syra den och lagra den några dagar i rumsvärme för att se om funkade. Och det gjorde det. Bara det att den inte höll ihop bra alls. Så, nytt försök med bindemedel, Har ännu bara testat krossade linfrön och tapiocastärkelse, och det förstnämnda har funkat bäst.

Andra försöket, med linfrön

Receptet jag delar här är inte på något sätt perfekt, den smular fortfarande mer än vad jag vill. Men, jag tycker om smaken.

1,5 dl okara
3 msk spad från dina syrade grönsaker
1 msk krossade linfrön
1 msk Lebensbaum Quarkgewürz (en örtblandning, blanda dina favoriter om du inte har denna)
salt utan jod

Blanda samman allt, lägg lock på och låt stå i rumsvärme i ca ett dygn. Rulla ihop till önskad form och linda in i ett tunt tyg. Låt ligga en stund så att tyget blir blött, och stryk sedan in tyget med salt. Låt ligga ett dygn. Ta bort tyget och salta själva okaraklumpen, linda in i nytt tyg. Om tyget är blött efter ett dygn upprepar du, annars kan du låta tyget sitta kvar. Låt okaran ligga i 4-5 dagar, ta sedan bort tyget och lägg okaran i en burk och förvara den i kylen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar