torsdag 12 februari 2015

Kechek El Fouqara - fattigmansost


Om du tycker det är roligt med fermentering och inte har något emot att det tar tid och måste ses till varje dag är detta något för dig! Jag rör ut denna ihop med örter och kryddor till gott pålägg och lägger till växtgrädde för en dressing.

Häll bulgur i en stor glasburk och beräkna ungefär 2 tsk salt per 500 g. Häll på vatten så att det är vatten ca 8 cm ovanför grynen. Låt stå i fem veckor och rör om ordentligt varje dag.

Efter fem veckor häller du bort överskottsvattnet... och nu kommer den jobbiga biten.... smeten ska knådas tills den blir jämn och fin, vilket tar mellan 60-90 minuter. Jag använder mig av min hushållsassistent ca halva tiden, sen vill jag ned med fingrarna så jag känner när det börjar bli klart. När det inte känns kornigt längre är det dags att forma bollar. Lägg i glasburk och häll över olja. Låt stå i en vecka. Nu är den färdig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar