söndag 11 maj 2014

Adzuki- och okarakaka


Om man inte är speciellt förtjust i sött, eller vill ha ett fikabröd som är lite åt det nyttigare hållet är detta ett bra recept! Jag kommer absolut att göra denna igen, men eftersom jag är en gottegris kommer jag att ha i mer sött i kakan.

4 dl vetemjöl
3 dl okara
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 dl rapsolja
1 dl sirap
2 dl växtmjölk

Blanda samman allt. Häll i oljad form och ställ på nedersta falsen i 200-gradig ugn i ca 30 minuter.

Kakan ska stå kvar och svalna i formen. Blanda samman nedanstående ingredienser och koka ca 5 minuter. Häll ovanpå kakan (fortfarande i formen) och låt blandningen svalna.

3 dl kokta adzukibönor
2 dl  vatten
0,5 tsk salt
1 dl sirpap
2,5 tsk agaragar-pulver

Receptet som jag baserat kakan på finns här. Eftersom jag tidigare gjort sockerkaka gjord på matcha och inte alls klarade smaken, uteslöt jag det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar