söndag 27 april 2014

Morotsbullar

Ja, såna här alltså:


Jag försöker emellanåt proppa i nåt nyttigt när jag bakar fikabröd, bara för att jag ska få lite mindre dåligt samvete när jag proppar i mig en massa sött. Denna gång blev det morötter och olja istället för margarin i degen.

Deg:
1 pkt jäst
250 ml kokosmjölk
1,25 dl olja
1 dl socker
3 morötter, rivna
4 tsk kardemumma
tillräckligt med mjöl så att degen släpper från kanten på bunken

Fyllning:
125 g mandelmassa
125 g margarin
1,5 dl socker
5 tsk kanel

Värm mjölk och olja till 37 grader och blanda i jästen. Tillsätt sedan resten och knåda för hand 10 minuter el kör i assistent i 5. Låt jäsa 30 minuter. Blanda ihop de rumstempererade ingredienserna till fyllningen och smeta på den utkavlade degen. Forma bullar och  jäs ytterligare 30 min och sedan skjuts in i ugnen (mitten) på 225 grader i ca 10 minuter.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar