söndag 22 december 2013

Mintchokladkaka


Har gått och varit sugen på en riktigt god chokladkaka ett tag, och igår kväll kände jag att det var dags att sätta igång. Eftersom jag är väldigt förtjust i både choklad och mint, bestämde jag mig för att droppa i lite mintolja i smeten. Behövs bara en liten form, det är en liten kaka det här.

1,5 dl socker
80 gram margarin
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1,25 dl växtgrädde
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
10 droppar mintolja
2 msk stärkelse (jag tog tapioka)

Blanda ihop alla ingredienser utan krusiduller. Grädda i ca 30 minuter på 175 grader.

Vill du ha en kaka som är lite finare, lägg på lite glasyr när kakan svalnat:
2 msk smält margarin
100 g florsocker
2 tsk kakao
2 tsk vaniljsocker
lite kokt kaffe
så lite kokos att strö över

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar